چکیده سخنرانی مراسم افتتاحیه و اختتامیه دکتر محمد رضا نیلی ( دبیر علمی دومین همایش ملی یادگیری سیار در عصر کرونا و پسا کرونا )
دکتر نیلی ضمن اشاره به تاریخچه همایش اشاره کرد با توجه به بحران کرونا و توقف بخش های مختلف جامعه، دو راه پیش روی مسئولین نظام های آموزشی بود. یکی تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و دیگری ادامه آموزش اما با رویکرد جدید. با اهتمام جدی مسئولین علی رغم نبود فضای ادراکی جامع از آموزش مجازی برای اساتید و یادگیرندگان، ولی شروع خوبی برای تداوم آموزش صورت گرفت. وی با اشاره به تفاوت نسلی بین معلم با یادگیرنده در زمینه کار با فناوری اطلاعات و ارتباطات، اشاره کرد مقاومت های زیادی برای راهبرد آموزش مجازی صورت گرفت اما به تدریج با سیاستگذاریهای کوتاه و میان مدت نوعی همگونی بین آموزش با فناوری های نوین رایج شد. وی با اشاره به مشکلات زیرساخت فنی گفت به فرض شایستگی لازم در یاددهنده و یادگیرنده، اما نقص و کاستی زیرساخت فنی مانند کمبود پهنای باند یا سرعت اینترنت یا نقص در تجهیزات، باعث شکست آموزش مجازی میشود. دبیر علمی همایش در ادامه به هم افزایی بین نهادها و متخصصین مانند آموزش و پرورش و آموزش عالی و نیز نگاه بین رشته ای برای عبور از بحران کرونا، اشاره کرد. در این رابطه در همایش های یادگیری سیار، قبل از برگزاری همایش اصلی دو پیش همایش با محوریت آموزش و پرورش شکل گرفت. او در پایان با نگرانی از رجعت به آموزش صرفاً حضوری اشاره کرد که آموزش ترکیبی که گفتمان جدیدی در نظام های آموزشی ایجاد کرده می تواند در پسا کرونا نظام آموزشی را متحول سازد. در غیر این صورت تمام تجارب و مهارت های کسب شده در دو سال جاری به هدر خواهد رفت. ایشان در اختتامیه با جمع بندی از سخنرانی های ارائه شده گفت ما باید یادگیری سیار را به عنوان رویکردی نوین در آموزش مجازی بها دهیم. موبایل به عنوان ابزار نوظهور و نوپدید که فناوری های متعددی را در خود به صورت منسجم و هماهنگ جمع کرده، یکی از رویکردهای نوین آموزشی است. در موبایل فناوری هایی مانند وسیله ارتباطی کامپیوتر، ابزار ارتباطی، شبکه های اجتماعی، استفاده از فایل های چند رسانه ای، تولید محصولات چند رسانه ای، بازی، رایانش ابری، واقعیت افزوده و بسیاری از موارد دیگر به صورت سازگار با هم عمل می کنند. سهولت در حمل و حرکت به انضمام یادگیرنده متحرک و جستجوگر در موقعیت های مختلف و مواجهه وی با مسائل علمی و تلاش علمی برای حل مسئله با استفاده از امکانات موبایل، باعث گسترش و تعمیق طرحواره های شناختی یادگیرنده می شود. از نظر وی یادگیری سیار باید در کنار یادگیری های ترکیبی و الکترونیکی گفتمان جدیدی ایجاد نماید.