ادر ابتدا خانم دکتر حکیم زاده به بررسی پیامدهای مثبت و منفی یادگیری در عصر کرونا وپسا کرونا پرداختند، از جمله :

ارتقای بی سابقه مهارت های استفاده از فناوری در بین معلمان

ایجاد منابع یادگیری متنوع و گسترده و مشارکتی در بستر فناوری

ارتقای خلاقیت و نوآوری معلمان در تولید محتوا شکستن دیوار آهنین انحصار تولید محتوا

نقش آفرینی فعال خانواده ها

گسترش شبکه های ارتباطی وسیع در بین ستاد وصف

آشکار شدن اهمیت جنبه های اجتماعی تربیت و یادگیری در فقدان آموزش حضوری

شناخت ارزش ها و دشواری کار معلمان

خانم دکتر حکیم زاده

اذعان داشتند ، در خصوص جنبه های  های منفی

کاهش یادگیری و افت پنهان و آشکار تحصیلی

چالش ارزشیابی موثر و واقعی در فضای مجازی

کم تحرکی انزوا طلبی و آسیب به مهارتهای اجتماعی دانش آموزان

افزایش شکاف یادگیری در بین دانش آموزان کم تر برخوردار

شکاف طبقاتی دیجیتال

مشکلات و سردرگمی های خانواده ها

مشکلات برخی معلمان در مواجهه با فناوری

مشکلات عاطفی و روانی دانش آموزان در دوری ازمدرسه اتفاق افتاده است.

خانم دکتر  تفاوتهای معلمان در رویارویی با آموزش در فضای مجازی معلمان را به چند گروه تقسیم بندی کردند :

معلمان منتقد اما علاقه مند به آموزش در فضای مجازی

معلمان بی تفاوت

معلمان با استرس بالا

معلمان خوش بین و آسانگیر

ایشان اذعان داشتند طی تحقیقات به عمل آمده حدود 73 درصد از دانش اموزان برای مدرسه دلتنگ بودند و از توقف زندگی اجتماعی ناراضی هستند.

در ادامه به بررسی جنبه های مثبت یادگیری سیار بر اساس گزارشهای جهانی  پرداختند.

کمک به رفع محدودیتهای جغرافیایی

کاهش هزینه ها

در دسترس  بودن منابع و از دست ندادن کلاسها

افزایش انعطاف پذیری و سهولت یادگیری و خود آموزی

قابل انعطاف بودن زمان ومکان یادگیری

عدم نیاز به استفاده از لباس فرم

کاهش مصرف انرژی

بعد از ان در مورد تغییرات اجتناب ناپذیر عصر پسا کرونا تاکید کردند و معتقد بودند نقش معلمان در این عصر تغییر خواهد کرد همچنین نقش خانواده ها

افزایش یادگیری دیداری و شنیداری اتفاق خواهد افتاد

مهمترین تغییرات فناورانه در عرصه یادگیری :

راههای جدید برای ارزشیابی و حمایت از یادگیری دانش اموزان است از طریق هوش مصنوعی و استفاده از سیستم های یادگیری تطبیقی

شبیه سازی و بازیهای پیشرفته با استفاده از واقعیت افزوده

یادگیر ی های شخصی

استفاده بسیار گسترده تر از منابع آموزشی

تغییرات بنیادی از دید گاه ایشان :

واقعیت مجازی که امکان تجربه یادگیری در موقعیتهای واقعی را به یادگیرندگان می دهد.

شبکه های یادگیری کمک کننده در تشریک مساعی در حل مسائل اموزشی می شود.

 

انتظارات و توصیه های ایشان برای آینده  بر اساس برنامه ریزی یونسکو :

تعهد به تقویت یادگیری همگانی در برابر نابرابری ها با این شعار که "زمانی شکوفا خواهیم شد که همه شکوفا شوند."

توجه ویژه به حق یادگیری برای همگان

شنیدن صدای دانش آموزان

مهمترین توصیه اینکه هیچ چیزی جای معلم و فضای فیزیکی را نخواهد گرفت.

رایگان قرار دادن منابع آموزشی و ابزارهای دیجیتال

سرمایه گذاری دولتها برای دسترسی عمومی به یادگیری

ایجاد مهارتهای سواد محاسباتی در برنامه درسی که ایشات اذعان داشتند در مدارس ایران اجرایی شده است.

نیاز به همبستگی جهانی برای پایان دادن به نابرابری ها و ارزش نهادن به انسانیت به عنوان یک اصل هدف مشترک در سطح بین المللی.