دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم افتتاحیه این همایش در سخنانی با اشاره به اهمیت یادگیری  و الزمات آن در ایام کرونا و پساکرونا گفت: امیدواریم نتایج این همایش به فهم بیشتر نقش دانشگاه ها و مراکز آموزشی برای استفاده از ظرفیت ها و امکانات یادگیری کمک نماید. او با تاکید بر یادگیری امروز مبتنی بر فضای مجازی افزود: با توجه به رشد و توسعه تکنولوزی های اطلاعات و ارتباطات، قبل از شروع کرونا نیز امکان یادگیری در فضای مجازی فراهم بود، اما در اثر شیوع کرونا، آموزش های رسمی تحت تاثیر قرار گرفت و با مواجه با این پدیده ظرفیت های جدید با توجه به ضرورت های ایجاد شده فراهم شد که ظرفیتی برای ادامه آموزش از فضایی که قبلا استفاده نکرده بودیم، ایجاد کرد.

او با اشاره به این که بستر ایجاد شده، بخشی از نیازهای آموزشی و تربیتی امروز و آینده را پاسخ نمی دهد، تصریح کرد: گستره موضوعات برای یادگیری در دنیای امروز و در فضای مجازی متکثر و کاملا متفاوت شده است و با توجه به پیشرفت دانش، و دسترس پذیری اطلاعات، امکان گفتگو و اظهار نظر برای افراد جامعه را فراهم کرده است. امروز لزوما چیزهایی را یاد نمی گیریم که مراجع رسمی به ما آموزش می دهند، این که چه چیزی را باید یاد گرفت و یادگیری چه مسائلی مهم است و این که چطور بتوانیم اطلاعات و ذهنیت خودمان را در دسترس قرار دهیم، بسیار پیچیده شده است، چرا که دیگر همچون زمان گذشته یادگیری از طریق مراجع و مراکز رسمی نیست و اطلاعاتی که در دسترس است از منابع متعدد و متکثر است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در همین خصوص افزود: در این فضا رابطه آموزش دهنده و یادگیرنده بهم خورده است و رابطه معلم و شاگردی تغییر یافته است و دیگر موقعیت‌های یادگیری تابع زمان و مکان نیست و فضای در دسترس به عبارتی همان یادگیری سیار است. به همین نسبت گستردگی، اطلاعات به خوبی پایش نمی شود. اینکه چه چیزی را چگونه می توان یاد گرفت و تحلیل کرد ویژگی عصر یادگیری امروز است و بر اثر کرونا وابستگی به این فضا بیشتر شده است.
عضو هیات علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی در ادامه سخنانش اضافه کرد: کثرت اطلاعات و عدم پایش آن به نوعی احساس تحیر، نابسنده‌گی، عدم اطمینان و شکاکیت را ایجاد می‌کند. چیزی که به نام علم و دانش و مفاهیم علمی منتشر می شود، گاهی اوقات مشخص نیست که مبانی‌اش چقدر مستحکم است و این کثرت ارائه اطلاعات مرجعیت علمی مراکز آموزشی و دانشگاهی را کمرنگ تر می‌کند.
او افزود: در دنیای امروز بخشی از اطلاعات به سهولت در اختیار دیگران قرار می گیرد. گستردگی، تنوع و دسترسی آسان به اطلاعات، اتفاقات دیگری را رقم می‌زند و آن حس سیری کاذب و در سطح حرکت کردن است که باعث کم شدن تامل و تعمق از مطالب شده است.
رئیس دانشگاه اضافه کرد: پیشرفت های تکنولوژی و دنیای مجازی شرایطی را فراهم کرده که بخشی از نیازهای دنیایی که در دنیای واقعی داریم پاسخ داده شود. بحث های متاورس، فراجهان، واقعیت افزوده، دیتاماینینگ، متن خوانی، هوش مصنوعی نشان می دهد که در دنیای معاصر و به وِیژه در عصر کرونا وابستگی ما را به این فضا بیشتر شده است و در عین حال مزیتی را به همراه داشته است که امر آموزش تعطیل نشود. او ادامه داد: این امکان عرصه ای را فراهم می نماید که نیاز به وارسی و مهندسی مجدد دارد و این در راستای تخصص و دانش همکاران حوزه تکنولوژی آموزشی و تعلیم و تربیت است.
او در پایان سخنانش برگزاری این همایش را عرصه مناسبی برای بررسی چالش ها، فرصت ها برشمرد و افزود: امیدوارم با دستیابی به راهکارهای مناسب و شناسایی و تعریف ظرفیت های جدید از آسیب های این فضا مصون بمانیم.
گفتنی است دومین همایش ملی یادگیری سیار در عصر کرونا و پسا کرونا، به همت دانشگاه علامه طباطبائی و هسته پژوهش یادگیری سیار و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ۴ و ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.

login