چکیده سخنرانی دکتر زارعی زوارکی

دکتر زارعی زوراکی مدیر گروه رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای سخنرانی خود ضمن تبریک و تشکر از کمیته برگزار کننده همایش و هسته پژوهشی یادگیری سیار، بیان داشتند حوزه نیازهای آموزشی ویژه، حوزه نسبتا مغفول مانده در بین پژوهش های رسیده به همایش است و از نویسندگان دعوت کردند که به نگارش در این زمینه بپردازند. همچنین اهمیت پرداختن به این موضوع در یادگیری سیار را مورد تایید قرار دادند و معتقدند نیازهای آموزشی ویژه در زیر چتر تکنولوژی آموزشی قرار دارد. در ادامه به طبقه بندی استاندارد دانش آموزان با نیازهای آموزشی ویژه به این شرح پرداختند: کم توان ذهنی، آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی – حرکتی، مشکلات یادگیری، آسیب هیجانی – رفتاری، آسیب گفتاری - ارتباطی، بیماری های خاص، با استعداد و با هوش.

ایشان معتقدند آموزش و یادگیری باید برای همه باشد، همه انسان ها در تمنای دانستن هستند و چشیدن لذت یادگیری به همه باید مدنظر باشد و در این راستا هیچ کس را جا نگذاریم.

در مورد اینکه چه ارتباطی بین تکنولوژی آموزشی و آموزش ویژه وجود دارد مواردی را اظهار کردند؛ تسهیل فرایند آموزش، تدریس و یادگیری، بهبود و توسعه عملکرد، بهره گیری از فناوری، بهره گیری از فرایندها و منابع یادگیری، کمک به شناسایی، کشف و حل مسائل و مشکلات آموزشی، تدریس و یادگیری، آموزش ویژه حوزه ای است که بیشتر به تکنولوژی آموزشی نیازمند است، آنجا که همه علوم در حوزه کودکان استثنایی متوقف می شوند، عَلَم علم آموزش به اهتزاز در می آید.

دکتر زارعی برای تکنولوژیست های آموزشی مسئولیت اجتماعی در آموزش ویژه در نظر گرفتند و با بیان اینکه جهان جای آرام و راحتی نیست و جای سختی است، فرمودند: همه انسان ها موظف هستند تا آنجا که می توانند به سهم خود این سختی ها را کمی لطیف و آسان تر کنند و این سختی ها و دشواری های زندگی که برای افراد با نیازهای ویژه بیشتر است را به سهم خود تسهیل کنند زیرا مسائل و مشکلات آموزشی، تدریس و یادگیری برای افراد با نیازهای ویژه بیشتر است.

در قسمت جمع بندی سخنرانی خود در خصوص کاربرد یادگیری سیار در آموزش ویژه، فرمودند: هر چند پژوهش های اندکی در این زمینه صورت گرفته است منتها نتایج این پژوهش ها در سطح ملی و بین المللی حاکی از تاثیر مثبت یادگیری سیار در آموزش ویژه است، با این حال به نظر می رسد یادگیری سیار در آموزش ویژه در ابعاد مختلف کاربرد وسیعی داشته باشد و نیازمند پژوهش های بیشتری است و از دانشجویان، معلمان و استادان خواستند که به این مهم بپردازند. ایشان با بیان اینکه عواملی بسیار از جمله جنگ، برودت و حرارت، آلودگی و وارونگی هوا، بیماری ها و ... هستند که آموزش حضوری را تهدید می کنند و بنابراین مهم است که بیش از پیش برای آموزش های سیار آماده باشیم، به لزوم فرهنگ سازی در این حوزه اشاره داشته و برنامه ریزی برای آن را، علی الخصوص برای دانش آموزان دارای نیاز آموزشی ویژه پر اهمیت تر دانستند و ضمن ابراز امیدواری جهت بهره گرفتن بیشتر از یادگیری سیار در حوزه هایی که کمتر به آنها ورود شده، آینده درخشانی را برای حضور آن در عرصه آموزش های ویژه متصور شدند و در پایان بیانات خود به معرفی برخی منابع به­روز و مرتبط به یادگیری سیار در حوزه نیازهای آموزشی ویژه پرداختند.

 

login