مهندس کاظم زاده:

بنده در پست های مانند معلم، مشاور و معاون در مدارس سمپاد مشغول بوده ام.

شبکه اجتماعی شاد در فروردین ۹۹ شروع به کار کرد. سوالی که مطرح است چرا وزارت آموزش و پرورش سمت شبکه اجتماعی شاد رفت؟

بعد از تعطیلی مدارس مهم‌ترین مسئله ارتباط بین معلم و دانش آموز بود و به دنبال راه‌حل هایی بودیم که به درستی این ارتباط برقرار شود.

 اولین راه حل استفاده از پیام رسان های داخلی بود که دور هم جمع شدند و یک هسته تشکیل دادند و قرار شد این کار را انجام دهند اما چند مشکل وجود داشت که این امر در عمل اتفاق نیفتاد.

مسئله اول و یکی از مشکلات اساسی این است که پیام رسان های داخلی به لحاظ سخت افزار و نرم افزار توان پوشش دهی جمعیت ۱۵ میلیون نفری آموزش و پرورش را نداشت.

مسأله دوم این بود که وزارت آموزش و پرورش به دنبال پلتفرم متعلق به خود بود که مالکیت آن را داشته باشد و ارتباطات داخل این پلتفرم تحت نظر و کنترل خود آموزش و پرورش انجام شود به عبارت دیگر به دنبال ایجاد پلت فرمی با برند خود بود.

مسئله سوم امکان استفاده از سامانه های غیر بومی وجود نداشت زیرا هم اطلاعات هویتی و هم محتواهای ارتباطی به خارج از کشور منتقل می‌شد و این به لحاظ امنیتی درست نبود.

در نهایت قرار شد شرکت همراه اول شبکه پیام رسان مختص وزارت آموزش و پرورش با برند و مالکیت و اختیار کامل آموزش و پرورش و طراحی و تولید کند و بر اساس برنامه نویسی و امکانات داخلی طراحی شود.

در ابتدا به دلیل محدودیت سرورها یک نارضایتی در کاربران ایجاد شد و هنوز هم تبعات آن وجود دارد اما کم کم با بهبود زیرساخت‌ها مشکلات نسبتاً برطرف شد. 

آمارهایی در زمینه شبکه اجتماعی شاد وجود دارد که تا الان ۲۶ میلیون نصب داشته است که البته خیلی دقیق نیست طبق اطلاعاتی که شرکت گوگل از برنامه های اندرویدی ارائه می کند ۱۱ میلیون کاربر فعال در شاد وجود دارد که این کاربران به صورت تجمیعی ۶۰ میلیارد پیام و ۱۸ میلیارد فایل رد و بدل کرده اند. این آمارها باعث شده است که این برنامه با فاصله زیادی از برنامه‌های داخلی پیشی بگیرد. توانسته ایم حدود ۳ میلیون کاربر همزمان را پوشش دهیم یعنی در یک لحظه هم زمان ۳ میلیون کاربر جلسه باز یا session باز داشته باشند سخت ترین کار در یک اپلیکیشن، مدیریت کاربران همزمان و بیشینه پهنای باند است زیرا باید بتوان هم ارتباط کاربران را با هم برقرار کرد و هم رد و بدل کردن فایلهای بین آنها را مدیریت نمود. سعی کرده ایم مخصوصاً در سال تحصیلی ۱۴۰۰ کیفیت را افزایش دهیم اما هنوز مشکلاتی وجود دارد که تا حدی به مشکلات اینترنت کشور و تا حدودی به تعداد بالای کاربران در ساعات خاص بر می گردد.

ترافیکی که در شبکه شاد جابجا می شود تا حد زیادی بر نسبت ترافیک داخلی کشور تاثیر گذار است و توانسته است ترافیک داخلی کشور را در ساعاتی افزایش دهد. شاد بعد از اینستاگرام دومین اپلیکیشن پر کاربرد کشور است.

بیش از ۱۱ میلیون دانش‌آموز، ۶۰۰ هزار معلم و ۱۰۰ هزار مدیر در شاد وجود دارد که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار گروه درسی ایجاد کرده اند و معلمان و مدیران در آن گروه ها فعالیت هایشان را انجام می‌دهند.

در شادی یکسری قابلیت‌های پاییز از ابتدا وجود داشته است اما یک سری قابلیت های آموزشی که ما سعی کرده ایم به آن اضافه کنیم شامل سرویس گفتگوی زنده، کلاس مجازی آنلاین، سرویس شادبین، نمونه تدریس ها، پخش زنده و سرویس رمزینه خوان است.

سرویس گفتگوی زنده و پخش تصویری بیشترین استفاده را در بین معلمان و دانش‌آموزان دارد که با توجه به اینکه اینترنت با کیفیت تری نیاز دارد هر کجا که کیفیت اینترنت مناسب نباشد با مشکل مواجه می شود و از طرفی این دو قابلیت فشار زیادی را به سرورهای ما می‌آورد. یکی از سرویس هایی که در حال راه‌اندازی است و در برخی مدارس به صورت آزمایشی در حال اجرا است سرویس کلاس مجازی می باشد وزارتخانه تقاضا داشت که معلمان تخته در اختیار داشته باشند، لیست دانش آموزان برای حضور غیاب و را ببینند و همچنین دانش آموز بتواند تصویر به اشتراک بگذارد و مواردی از این دست که ما بر این اساس سرویس کلاس مجازی را ایجاد کرده و در حال تست کردن آن در برخی مدارس هستیم.

در روز حدود ۲۰۰ هزار گفت‌وگوی صوتی را با استفاده از سرویس گفتگوی صوتی در شاد داریم و این سرویس تقریباً  شبیه آن چیزی است که در کلاب هاوس اجرا می شود. در سرویس پخش زنده معلم می تواند تصویرش را برای زمان طولانی به اشتراک بگذارد. سرویس رمزینه خوان که برای خواندن برخی QR کد ها که در کتاب‌های درسی قرار داده شده است استفاده می شود که دانش آموز نیاز نباشد برای خواندن این کیوآرکد ها از محیط برنامه خارج شود و می تواند از این قابلیت برای خواندن این کدها استفاده نماید. سرویس کلاس مجازی آنلاین که معلم تصویر را به اشتراک می‌گذارد و دانش آموز هم قادر خواهد بود تصویر به اشتراک بگذارد دقیقا مانند همان امکانات کلاس آنلاین مرسوم است که در آپدیت های بعدی اضافه خواهد شد. سرویس شاد بین که یک موتور جستجو است و مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته و دانش‌آموزان می‌توانند مطالب درسی خود را جستجو نمایند والدین از این جهت خیالشان راحت خواهد بود که در این جستجو محدودیت‌هایی وجود دارد و دانش آموزان دیگر سراغ گوگل نخواهند رفت که کنترلی بر جستجوی آنها نیست.

در شبکه شاد تلاش کردیم که موارد آموزشی را هم اضافه کنیم گرچه شاد ذاتا پیام رسان است اما موارد آموزش اضافه شده مانند کلاس مجازی کاملاً متفاوت از ماهیت پیام رسان شاد می باشد و کاملا جنبه کلاس درس را دارد.

 سرویسی که جدید اضافه شده است سرویس VOD است که جهت مشاهده ویدیو های آموزشی می باشد.

در نهایت برای آینده شاد دو برنامه کلی مد نظر قرار دارد برنامه اول کلاس مجازی که توضیح داده شد و برنامه دوم شادبوم است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی نهادهای دولتی و غیردولتی و بتوانند خدمات پولی ارائه کنند یعنی به جز خدمات پایه ای که برای تشکیل کلاس وجود دارد و رایگان است برای محتواهایی که در شرکت های تولید شده و یا دوره‌های غیررسمی که شرکت‌های دولتی و غیردولتی ارائه خواهند داد بتوان سرویس پولی ارائه داد و انشالله در آینده نزدیک بتوانیم این سرویس ها را در اختیار قرار دهیم.

login